Et nyt syn på børns frikvarter

KOMPAN legepladser fra hele verden

"Normalt" frikvarter på en specialskole.
Børn med langvarig sygdom lærer og leger på friluftsskolen i Breda

Friluftsskolen i Breda er en af de største skoler for børn med langvarig sygdom i Holland (såkaldte "LZK-skoler"). Sammen med sit team fører skoleleder Jules van der Horst tilsyn med mere end 160 børn i hele regionen, der lider af en lang række kroniske sygdomme som f.eks. astma og epilepsi. Skolen har dog også børn, der lider af kræft, og faktisk alle børn med langvarig sygdom, der ikke kan følge almindelig undervisning. Derfor er skolen et atypisk sted at lære og lege, selvom Jules Van der Horst siger, at legen er ret almindelig sammenlignet med andre raske børns leg.

"Normal" leg

"I bund og grund er syge børns leg ikke forskellig fra andre børns leg, så vores legeområder er faktisk helt almindelige. Tværtimod er det utrolig vigtigt, at vi giver disse børn lov til at lege så almindeligt som muligt, så de kan udvikle sig som andre børn. Men vi må også gå ud fra, at nogle elever aldrig har lært at lege med andre børn, fordi de har været indlagt og kun har haft voksenrelationer. Nogle af vores børn har aldrig før leget udendørs. Så det er nødvendigt at holde godt øje med dem, men det gør vi som regel lidt i det skjulte. I de forskellige legeområder handler det mest af alt om at have det sjovt."

En samlet plan med KOMPAN Play Institute

Leg er vigtigere for den sociale og følelsesmæssige udvikling hos børn med kroniske sygdomme end hos raske børn. Jules Van der Horst havde dog aldrig haft de økonomiske midler til at kunne skabe det ideelle legeområde, før fonden "Sick Child in Motion" blev protektor for alle LZK-skoler i Holland. Det førte til en samlet plan, hvor KOMPAN udviklede en unik legevision for friluftsskolen i OLS Breda ved hjælp af en omhyggeligt designet plan. Ifølge Jules Van der Horst er børnenes behov det centrale i planen. "De tænkte grundigt over, hvordan børnene på skolen leger, lavede interviews og udformede en hel række af designforslag. Til sidst endt de med en plan med forskellige "legerum", hvor alle børn ville kunne finde netop deres sted. Ud fra den plan udarbejdede KOMPAN en bog til alle LZK-skoler og med økonomisk støtte fra sponsorer som den hollandske børnemærkefond fik alle skoler lidt efter lidt nye legefaciliteter.

Plads til alle

For friluftsskolen i Breda bestod den samlede plan i et centralt legeområde og flere legeområder rundt om skolebygningen og på legepladsen. Legeområderne har redskaber fra produktlinjerne KOMPAN GALAXY og NATURE. Ifølge Jules Van der Hors er udformningen meget logisk: "De små leger tættere på skolen, og tilsvarende bliver legen lidt mere udfordrende i de områder, der ligger længere væk fra skolebygningen eller inde mellem træerne. Der finder man hovedsageligt de større børn. Det er naturligvis rart, at børnene selv finder vej og kan gøre det hele her: kravle, løbe, klatre, rutsje, bygge huler, spille fodbold osv. På legepladsen er der noget for alle." Van der Horst tænker her ikke kun på skolens elever, for skolens legeplads er også åben for alle de lokale børn.

Udvikling gennem leg

Med eller uden de store planer ligner friluftsskolen i Breda ved første øjekast alle andre skoler - og det er netop sådan, Van der Horst gerne vil have det. "Vi er en specialskole, men alt virker så normalt som muligt. Mange af vores børn har set mere end rigeligt til hospitaler i deres unge alder. Så forældrene synes, det er fantastisk at se deres børn udvikle sig i et rart miljø, der ikke er ikke lægeligt og klinisk. Og det er præcis, hvad det her sted handler om: at hjælpe børn til en normal udvikling."

 

Hurtige fakta
Placering: Breda i Holland