Givskud Zoo investerer i fremtidig vækst med et nyt legeområde

Ny legeplads øger salget i zoo

Givskud Zoo blev grundlagt i 1969 og er vokset til at være en attraktiv destination for turister fra nær og fjern – med ialt 326.815 besøgende i 2011.

I 2011 åbnede Givskud Zoo et kæmpe legeområde, som en del af deres samlede plan og vækststrategi for hele parken. Legeområdet er beregnet til børn fra 1 år og op til 16 år, og er blevet placeret i havens centrale plads. Derudover er den blevet opgraderet med splinternye legeredskaber fra KOMPAN, der tilgodeser de forskellige aldersgrupper lige fra de helt små til teenagerne.

Bag denne store investering ligger der en stor indsigt i de besøgendes adfærd i den zoologiske have. Morten Andersen, som er havens kommunikations- og markedsføringsleder, forklarer det således:

"Vores zoo fungerer som en destination for en heldagsudflugt for familier. Her i vores område er der en del andre destinationer, som familierne kan vælge imellem, heriblandt LEGOLAND. Faktisk konkurrerer vi også med shoppingcenteret om vores lokale gæsters tid. At gå i zoologisk have er en unik måde at tilbringe dagen på, og det tiltrækker familierne, men vores erfaring viser, at ingen familier iagttager dyr hele dagen."

Morten Andersen forklarer, at folk tilbringer en tredjedel af deres tid med at kigge på dyrene og de resterende to tredjedele med sociale og rekreative aktiviteter. "Så for at være en succesfuld destination har vi brug for et godt tilbud til de to tredjedele af tiden, hvor folk ikke betragter dyrene," siger han.

"Vi har også brug for nye attraktioner hvert år, da 65 % af vores gæster har været her inden for de sidste to år," fortsætter Morten Andersen og tilføjer: "Det behøver ikke at være nye dyr, og modernisering af vores andre faciliteter er mindst lige så vigtigt for at tiltrække og bevare kundernes interesse."

Morten Andersen fortæller, at legepladsen er en meget vigtig del at den zoologiske haves tilbud til børnefamilier. "Det er vores vigtigste målgruppe, og de kommer her for at tilbringe kvalitetstid sammen. På legepladsen kan de se deres børn more sig og være glade, og det gør også forældrene glade," siger han.

Placeringen af en ny kvalitetslegeplads centralt i haven har allerede øget indtjeningen. "Vi har set, at de besøgende kan lide at spise en snack på legepladsen. Så som et nyt initiativ har vi åbnet en pandekagekiosk ved siden af legepladsen. Indtil nu har dette resulteret i, at gæsterne i gennemsnit bruger 10 kroner mere pr. besøg, uden at det har begrænset salget hos vores andre salgssteder," bemærker Morten Andersen.

"Folk tilbringer mere tid i haven, siden vi åbnede den nye KOMPAN-legeplads. Vi har også set, at statistikkerne for de mest travle perioder ved vores salgssteder har ændret sig. Som et direkte resultat af den nye legeplads budgetterer vi nu med øget salg i både vores cafeteria, grill og pandekagekiosk," slutter Morten Andersen.