Ny skolegård fremmer fysisk aktivitet

KOMPAN legepladser fra hele verden

I efteråret 2006 fik H.C. Andersens Skole i Odense en ny legeplads. Både lærer og elever er vilde med den. Siden indvielsen har den medvirket til øget fysisk aktivitet og færre konflikter mellem eleverne

Lederen af skolens fritidsordning (sfo) var godt opmærksom på vigtigheden af frikvarterer med fysisk aktivitet, da hun påtog sig rollen som koordinator af legepladsgruppen. Helt fra begyndelsen inddragede hun børnene i processen med at udvælge de rette legeredskaber - sammen med en legemiljøkonsulent fra KOMPAN. Landskabsarkitekt Gerda Vaaben var ansvarlig for legepladsens design, hvilket var noget af en udfordring, fordi området var langt og temmelig smalt med naboer meget tæt på.

I dag har legepladsen mere end vist sit værd, både hvad angår fysisk aktivitet og socialt samspil. Thomas Dreisig, der er idræts- og matematiklærer, siger: "Som idrætslærer kan jeg se, at legepladsen gør en markant forskel. Legepladsen har en forhindringsbane, og det minder indimellem om OL derude." Han fortsætter: "Eleverne bliver trænet i nogle gode grundmotoriske bevægelser, når de leger på redskaberne. Og der er variationer og udfordringer overalt."

Thomas Dreisig har mange ideer til, hvordan legepladsen kan udnyttes mest muligt, både som et værktøj til at fremme sundheden og i undervisningen: "På H.C. Andersens Skole arbejder vi med forskellige læringsstile. SUPERNOVAen kan f.eks. bruges til indlæring af cirkler i grundskolen, og gymnastiktimerne kan fint flyttes ud på legepladsen. Jeg tror, vi vil kunne mærke en forskel på mange af de mere udadreagerende børn, hvis vi inddrager legepladsen mere i undervisningen."

Udenfor vrimler legepladsen med børn, der gynger, sjipper, synger og spiller bold. Uanset hvad børnene lærer, så sker det med hele kroppen - og et stort smil på læben.

 

Hurtige fakta
Placering: Odense i Danmark