Samarbejde resulterer i ny skolegård

KOMPAN legepladser fra hele verden

En stor portion tålmodighed og vedholdenhed

Legepladsen på den kristne grundskole De Regenboog (Regnbuen) i Borne i Holland levede ikke op til de europæiske sikkerhedsstandarder. Derfor blev legeredskaberne fjernet fra området i 2002. To år og to måneder senere stod en splinterny skolegård klar med tre spændende legeredskaber. "Det har krævet en stor portion tålmodighed og vedholdenhed - ikke kun fra skolens side, men også fra forældre og elever. Men nu står resultatet endeligt færdigt!" Renoveringen har været længe undervejs.

Nogle steder handlede det om små marginaler - to eller tre centimeter, men for langt er nu engang for langt. I slutningen af 2002 modtog skolen en sikkerhedsrapport med negativt udfald. Legeredskaberne skulle væk. Skoleleder Joos Ormel siger: "De var for gamle, og det var nødvendigt at udskifte dem, men skolen havde ikke midler til at anskaffe nye. Det første, vi gjorde, var derfor at tage kontakt til byrådet. Vores skolegård er offentlig og åben uden for skoletiden. Derfor er byrådet også ansvarlig for den."

Joos Ormel fik besked om, at der ikke var midler. I stedet for at være skuffede eller klage, greb han og skolebestyrelsen til handling og udfærdigede en plan. "Vi uddelegerede ansvaret for de forskellige opgaver: Det var mit ansvar at forsøge at indsamle midler og stå for lobbyaktiviteter, mens skolebestyrelsen lavede et udvalg, der skulle udforme en årsplan for fundraising."

Et af udvalgsmedlemmerne er skolebestyrelsesmedlem Alicie Passies, der er mor til fire elever, og hun fortæller: "Det er ikke rart at se ens børn lege i en tom skolegård. De legede mest fangelege eller politi og røvere, eller spillede med små bolde, der gradvist blev større..." Joos Ormel tilføjer: "Det kan være kedeligt at lege på et fladt område. Jeg bemærkede, at legen førte til flere skænderier. Leg er vigtigt - især som et afbræk i undervisningen. Børn skal have mulighed for brænde krudt af og skaffe ny energi. Det kan kun ske igennem god leg, hvor der er mulighed for f.eks. at klatre, kravle og gemme sig. Det virker forhåbentligt på to planer."

En plan for legepladsen

Imens fundraisingen stod på, og man lavede aktiviteter som f.eks. salg af kalendere, afholdelse af basar og svømmekonkurrencer, indhentede skolelederen tilbud fra fire leverandører med planer over legepladser for at få overblik over mulighederne. "Vi var glade for tanken om legeredskaber i træ materialer, men det kunne ikke lade sig gøre, da det kræver for megen vedligeholdelse og dermed omkostninger. Det har vi som skole simpelthen ikke råd til. Vi har også været nødt til at træffe nogle valg. Så det er blevet til tre legeredskaber, et til hver aldersgruppe, og desværre intet tilbehør som bænke og lignende."

En "cool" lærer

Børnene blev først inddraget i beslutningsprocessen, da man havde overblik over, hvad der var muligt. Joos Ormel udtrykker det sådan: "Man kan ikke vifte dem om næsen med en gulerod, især ikke når de skal vente så længe. Vi inddragede først eleverne på et ret sent stadie. Derefter kom legeredskaberne hurtigt, og alle var glade. Men man må ikke glemme sig selv som skole. Det var en utrolig lang proces, og man er nødt til at være tålmodig og holde hovedet koldt og motivationen oppe. På et tidspunkt var der nogle forældre, der tegnede togskinner og en vinduesramme på jorden i skolegården, så kunne børnene finde på lege med udgangspunkt i tegningerne."

Børn fortjener legeredskaber

Sten Hulsink (9 år) og Rutger Smits (8 år) går i femte klasse. For to år siden legede de i en tom skolegård. Det var ok, men det er endnu sjovere nu, hvor de leger på KOMPAN GALAXY Asterope. Rutger siger: "Man kan lege gemmeleg og hænge og klatre." Sten fortæller, at han virkelig får brændt krudtet af på legeredskaberne. Det har været ret pebret, men de har også været med til at skaffe midlerne: "Jeg svømmede rigtig hurtigt - 31 baner på en halv time." Ud over at svømme har drengene også været i sving i forbindelse med basaren.

Tips og praktiske erfaringer fra De Regenboog Skole:

  • Involver skolebestyrelse og forældrene i projektet.
  • Nedsæt et udvalg til at udforme en (årlig) plan over fundraisingaktiviteterne.
  • Find ud af, hvad I selv kan gøre, f.eks. det forberedende arbejde.
  • Sæt midler til side.
  • Hav masser af tålmodighed og vedholdenhed!

Vil du gerne vide mere om unikke legeområder? Se www.KOMPAN.com, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev og holde dig orienteret om de seneste nyheder om børns leg og legepladser.

 

Hurtige fakta
Placering: Borne i Holland