Svensk ICON-succes får børn i bevægelse

KOMPAN legepladser fra hele verden

Tensta i Sverige er hjemsted for landets første computerstyrede legeplads – et skræddersyet ICON-projekt fra KOMPAN.

"Det er ligesom et computerspil, man bevæger sig bare meget mere," siger 11-årige Alexandra. Alexandra og hendes klassekammerater mødes på kvarterets nye legeplads. Alle prøver at score flest point ved at trykke på spillets interaktive knapper, inden de stopper med at blinke.

10-årige Isha kommer i parken mindst en gang om ugen. "Man får motion og samtidig er det rigtig sjovt," siger hun. Isha foretrækker at klatre og hoppe og dermed score point frem for at styre computerspillet, men Ali har det lige modsat. "Jeg fik den højeste score!" råber han. Åsa Gustafsson er børnenes lærer. Hun er begejstret for den nye legeplads, fordi den motiverer børnene til at socialisere og samarbejde.

Børnenes idrætslærer, Rainer Ahlvik, er sikker på, at spillene får børnene til at dyrke mere motion. Spillene er lette at forstå, og man behøver ikke læse lange manualer for at komme i gang.

Det er en stor fordel, især i et multikulturelt område som Tensta. Og så har det været med til at gøre legepladsen til en sand succeshistorie.

 

Hurtige fakta
Sted: Tensta, Sweden