6 tips til dramatisk udendørs leg

Hvordan man inspirerer til dramatisk leg på temalegepladser - og øge sprogstimulering og fastholdelse i legen.

Af Jeanette Fich Jespersen, Chef for KOMPAN Play Institute

Fantasi hos børn

Mennesker har en evne, der adskiller os fra andre arter: vi kan forestille os til. Dette er en gave der muliggør visioner om en bedre verden og til sidst en plan for at opnå et bedre liv for alle. Denne kognitive evne læres og værdsættes allerede meget tidligt gennem leg.

Den nyeste forskning indikerer, at spædbørn, inden de kan tale, kan opleve avanceret kognitiv og social-emotionel læring ved dramatisk leg eller rolleleg, fordi evnen til at forestille sig er der længe før sproget.

Dramatisk leg

Dramatisk leg, lade-som-om-leg, rolleleg, fantasifuld leg: kært barn har mange navne. Evnen til at forestille sig noget i leg spænder over forskellige legeadfærd: fra pattedyrs tumle-lege til udførlige rollelege; fra den åbne og efterlignende historie hvor de yngste omhyggeligt forsøger at iscenesætte og karakterstøbe legen observeret af ældre børn.

I mine legeobservationer har jeg set børn fra 1 år engagerer sig i leg, sælge is og betale for det, og efterligne ældre børn. Jeg har også været vidne til 12-årige indfødte danske børn, der mestrer overbevisende britiske accenter, når de spiller karakterer fra tv-programmet Britain's got talent.

Sproglige fordele

Dramatisk leg spiller imidlertid den største rolle i udviklingen af yngre børn. Forskning siger, at leg hvor man lader som om øger børns kognitive færdigheder. Hovedsageligt forbedres evnen til at udtrykke ønsker og planer gennem det talte sprog og kommunikation.

Dramatisk leg øger også børns forståelse af den social-emotionelle dynamik, såsom det at skiftes. Børn med mindre udviklede sprogfærdigheder kan udvikle deres sprog gennem dramatisk leg. Stressede børn kan få afløb for presset ved at lege begivenhederne der ikke giver mening eller er sårende for dem.

Sådan motiverer man til dramatisk leg på legepladsen

Der er flere måder at motivere eller understøtte dramatisk leg på udendørs legepladser. Baseret på legeobservationerne i KOMPAN Play Institute anbefaler vi følgende 6 overvejelser for at fremme dramatisk leg og høste fordelene ved en legeplads som tiltrækker, fastholder og støtter sprog og kommunikation samt social-emotionelle færdigheder:

  • Understøt rolleleg med spændende temaer: dyr, huse, butikker, trafik og eventyr overføres let til oplevelser og situationer børn allerede har oplevet og dermed er det lettere at begynde at tale om. Et biltema forstås af de fleste aldre og åbner muligheden for at forestille sig at køre ud i den store vide verden. Når legen understøttes kan de voksne hjælpe med udvidelsen af børnenes ordforråd: ”Kører du bilen? Hvor skal du hen? Skal du besøge dine bedsteforældre?"
  • Forlæng legetiden ved at tilføje spændende elementer såsom spejle, klokker og manipulerende aktiviteter såsom drejelige plader eller lydstimulering med musikpaneler.
  • Øg børnenes udbytte af legen ved at kombinere din temalegeplads med fysiske legeelementer for eksempel en rutsjebane eller klatreredskaber.
  • Forlæng legetiden ved at give plads og mulighed for pauser - for eksempel ved at have et område med siddepladser i et legehus eller med picnicborde.
  • Øg antallet af brugere ved at tilbyde et legepladsdesign med flere adgangs- og udgangspunkter, forskellige legeaktiviteter indei og udenpå, for eksempel pladespillere eller tragte. Når der ikke er nogen lukket bagside på en legestruktur, kan børnene også lege hus, bil eller andre temaer udefra.
  • Øg aldersgruppen og tilgængeligheden ved at tilbyde alt det ovenstående ved jorden.

Kilder

Department for Education (2016) Early Years Foundation Stage Profile. DfE

Jespersen, J .F .and Magnussen, S., (2019) Play Value Increases with Sensory Play Features, KOMPAN Play Institute whitepaper

Lillard A, Lerner M, Hopkins E, et al. (2013) The impact of pretend play on children’s development: A review of the evidence. Psychological Bulletin 139(1): 1–34.

Skolnick D, Ilgaz H, Hirsh-Pasek K, et al. (2015) Shovels and swords: How realistic and fantastical themes affect children’s word learning. Cognitive Development (35): 1–14