Alderssvarende Leg 6-12 år

  • Grovmotorikkens ABC: Agilitet, balance og koordination

  • Regellege

  • Venskaber

 

FYSISK OVERLEGENHED

Skolebørn virker til at kunne gøre og lære næsten alt. Fysisk har børn nu de samme proportioner som voksne, og deres stillingssans og balance bliver bedre dag for dag. Skolebørn kan mestre basale koordineringsfærdigheder såsom at løbe, klatre, balancere osv. Fordi deres færdigheder rækker så vidt, er det vigtigt at tilbyde en række forskellige balance- og koordineringsudfordringer til dem.

ALDEREN FOR SYMPATI, KREATIVITET OG REGELLEGE

6-12 årige får gradvist større forståelse for andres følelser, reaktioner og motiver. De har et voksende ordforråd og taler flydende, og det gør dem i stand til at lege med flere børn ad gangen. Rollelege udskiftes med regellege. Regellege appellerer til denne aldersgruppe, som sætter pris på positiv konkurrence, hvor de skaber regler og måler sig selv i forhold til andre. De udvider konstant deres fysiske komfortzone for at opbygge og forfine deres færdigheder. Det bør man overveje, når man designer deres legeplads.

AKTIV LÆRING

Nyere forskning viser, at meget af børns læring – herunder mange ”livsfærdigheder” og en bedre forståelse af naturen - læres aktivt. Udendørs legeomgivelser med målbare udfordringer, hyggehjørner, samlingspunkter, og mulighed for en bred række legeaktiviteter kan hjælpe børn til at forbedre koncentrationsog indlæringsevnen.


Fysisk Legetårn med Svævebane og Plastbane

Legetårnet med svævebane tilbyder varieret fysisk og social leg for børn i skolealderen med både sociale og udfordrende aktiviteter.

Legeværdier

Fysisk

Social-emotionel

Kognitiv

Kreativ