Fokus på småbørns motoriske og sociale kompetencer
En helt ny gruppe på 16 småbørn hører nu til i en helt ny bygning. Det var den positive udfordring for Regnbuens småbørnsafdeling. Men det nye sted havde kun en græsmark til udendørsleg og læringsformål. Planlægning af et udendørsområde fra bunden kræver, at der opstilles klare succeskriterier. Hvilke læringsmål og andre mål skulle legepladsen kunne opfylde?
Ved udvælgelsen af legeredskaber gik Regnbuen efter en række forskellige grovmotoriske aktiviteter: at gynge, klatre, balancere og rutsje. Hensyntagen til børnenes behov for social kontakt og kreativitet var en del af legeplanlægningen: "Selv om de 0-3-årige primært er optaget af den nære verden, er andre børn og social interaktion vigtigt. Vi lavede en rummelig sandkasse, så de kunne være sammen om at udforske og være kreative med sand," fortæller Susanne.
Regnbuens læringsansvarlige pædagog Susanne Nielsen havde et læringsmål om først og fremmest at stimulere småbørnenes motoriske kompetencer: “For småbørn er det en læringsproces og en sjov udfordring at håndtere deres egen krop og rummet omkring dem. Leg er en fantastisk måde at opmuntre til den form for læring. Vi lavede gummibeklædte bakker med motiver, der giver mening for småbørn, som en yderligere stimulering af sanserne kombineret med det omgivende græs og den store sandkasse." Gummiet tillader også leg i bare fødder.
Fokus på småbørns motoriske og sociale kompetencer
Ved udvælgelsen af legeredskaber gik Regnbuen efter en række forskellige grovmotoriske aktiviteter: at gynge, klatre, balancere og rutsje.
Fysisk
Social-emotionel
Kognitiv
Kreativ
"Jeg er glad, når jeg ser resultatet og børnene, der leger. Dette sted for aktive småbørn udtrykker empati og minder mig om en sommerdag."
Legepladskonsulent
KOMPAN Danmark
Jylland, Skærbæk 34236, Danmark