Børnenes udvikling og leg

Udviklingsfaktoren

Leg og udvikling hænger sammen. Leg er en af syv emotionelle systemer i den menneskelige hjerne og på niveau med andre menneskelige emotionelle instinkter såsom glæde, frygt eller kærlighed.

Børns fysiske, social-emotionelle, kognitive og kreative udvikling bliver ikke kun påvirket af leg - det udvikles gennem leg. Forskning viser, at leg ikke kun er sjovt. Det er også grundlæggende i udviklingen af børn. KOMPAN Play Institute forsker konstant i nye muligheder for at øge legeværdien på legepladserog for at støtte udviklingen af børn gennem leg.

Leg på legepladser og børnenes udvikling stammer fra fysisk leg, i sjove tumlelege. Men motivationen til at lege og gode legepladser bygger også på rolleleg, dramatisk leg, undersøgende sand- og vandleg og meget mere.

Forskellige aldersgrupper har specifikke præferencer og behov. KOMPAN Play Institute har stor fokus på dette og anerkender vigtigheden af alderssvarende redskaber og legepladsløsninger.

 

"Enhver barndom er fundamentet for et godt og succesfuldt liv"

Udendørs leg - nøglen til mere fysisk aktivitet i børnehaven

 

Dette studie viser at børn i en daginstitution hvor de tilbringer størstedelen af tiden udendørs på en velindrettet legeplads, har et fysisk aktivitetsniveau som ligger 35% over gennemsnittet i andre daginstitutioner.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler, at alle børn og unge skal deltage i moderat til anstrengende fysisk aktivitet i minimum 60 minutter om dagen. Dette studie har til formål at undersøge niveauet for fysisk aktivitet blandt 3 til 6-årige i løbet af deres tid i daginstitutionen.

For at have positiv indflydelse og forbedre det fysiske aktivitetsniveau hos børnehaver, er fri udendørs leg i velindrettede legeområder optimalt.

Klik her og læs mere

FORBRÆNDING AF ENERGI PÅ EN LEGEPLADS TIL SKOLEBØRN

 

KOMPAN Play Institutes forskning viser, at børn forbrænder to tredjedele af de anbefalede 150 kalorier i løbet af 30 minutters fri leg på legepladsen.

The Surgeon Generals rapport om fysisk aktivitet og sundhed indikerer, at alle skal forbrænde 150 kalorier energi om dagen for at opretholde en sund balance mellem mængden af knogler, muskler, og fedtvæv. Denne energibalance er desværre skæv for mange børn.

Derfor forsøgte KOMPAN Play Institute og Syddansk Universitet at undersøge, hvor mange kalorier børn i skolealderen forbrænder, når de deltager i fri leg på KOMPANs legeredskaber. Undersøgelsen viser, at børn i 3. klasse forbrænder mere end 150 kalorier ved 30 minutters leg på legepladsen.

Klik her og læs mere

LEGEVÆRDI - PÅVIRKNINGEN AF LEGEPLADSUDSTYR

 

Forskning fra KOMPAN Play Institute viser, at legepladsudstyr påvirker børnehaverens udvikling positivt.

Det er vigtige udviklingsområder såsom social, kognitiv og sproglig udvikling der ikke er det sædvanlige fokus i legepladsforskning. Derfor begyndte KOMPAN Play Institute at undersøge, i hvilken udstrækning legeredskaber med en lang række aktivitetspaneler påvirker disse vigtige udviklingsområder.

Legepaneler giver ekstra legeværdi og kan bruges til at fremme udviklingen af børns social-emotionelle og kognitive udvikling. Læs resultaterne fra KOMPAN Play Institute og lær mere om, hvilken slags legepladsudstyr pædagoger, undervisere og byrumsudviklere skal investere i for deres specifikke brugergrupper, og hvorfor.

Klik her og læs mere