Hvem er vi

KOMPANs formål er at hjælpe vores kunder med at skabe et sundere og gladere samfund, og det har vi gjort siden 1970.

En rund prik og en firkantet verden

Grundlæggeren af KOMPAN var kunstner, der begyndte at designe skulpturer i 1970. Da kunstneren, Tom Lindhardt, så, hvor meget børn elskede at lege på hans kunst, besluttede han sig for at lave legeskulpturer til dem.

I halvfjerdserne forandrede danskernes livsstil sig, da mange valgte at bosætte sig i byerne i stedet for på landet. Urbaniseringen tvang arkitekter til at planlægge store og ofte anonyme områder med offentlige boliger. Tom Lindhardt så, at "miljøet manglede farver og form". Så han gik i gang med at lave runde og farverige legeredskaber, som børn kunne bruge til at navigere rundt i boligområderne efter. Det gav området individualitet og identitet, og det gav børnene noget at lege på.

Et halvt århundrede senere fortsætter det med at give børn et pejlemærke at navigere efter for at hjælpe dem gennem de sjove tidlige leveår og selvfølgelig noget specielt at lege på. Det er en filosofi, der i høj grad er en del af vores DNA.

Smukt og tidløst design til børn

Tom arbejdede hårdt og længe for at fuldføre sine lege-designs. Han ville have, de skulle være iøjnefaldende og attraktive på en tidløs måde. Hans første produkt var Spilophønen, der i dag fem årtier senere, er en ikonisk og moderne klassiker.

Filosofien om at designe smukke og tidløse legeredskaber er stadig i vores DNA.

Siden da har KOMPAN opfundet og skabt:

  • vippedyrskonceptet,
  • det farverige legehus,
  • tredimensionelle rebstrukturer,
  • 360 graders leg,
  • den moderne legeplads baseret på fri leg, inklusiv Supernovaen
  • genopfundet træ- og naturleg såvel som temaleg med udgangspunkt i legeværdi
  • udendørs fitness med justerbar modstand

Det ligger i vores DNA at lave smukke lege- og aktivitetspladser, der ser indbydende ud i årtier.

Leg og fitness, der udvikler brugerne

Sammen med urbaniseringen i begyndelsen af 1970'erne kom flere og flere kvinder på arbejdsmarkedet. Det betød, at et stigende antal af børn begyndte i børnehaver, og det lagde pres på børnene i forhold til at udvikle deres fysiske, sociale, kognitive og kreative evner. Derfor satte KOMPAN et team af børneeksperter, KOMPAN Play Institute, til at udvikle produkter, der kunne hjælpe med udviklingen. De abstrakte temaer i produkter som Moments Story Makers fostrer børnenes fantasi, opfordrer til rolleleg og udvikler sociale færdigheder.

Denne filosofi afspejles i vores navn. Kompan stammer fra ordet kompagnon, der oprindeligt er fransk og betyder ledsager, kammerat eller livslang ven. Legepladserne skal være barnets rejsepartner under hele udviklingen. På samme måde har KOMPAN et fitnessinstitut, KFI, der samarbejder med universiteter for at udvikle produkter, der har en positiv effekt på brugernes fysiske velvære. På samfundsniveau er et sundere samfund mere økonomisk og miljømæssigt sundt. Skattepenge, der bruges på en udendørs fitnesscykel, mindsker antallet af patienter i lægens venteværelse.

Et halvt århundrede senere er vi verdens førende inden for udendørs leg og fitnessområder

Vi designer, fremstiller og installerer mere end 1.000 legepladser og fitnessområder hver måned på tværs af 90 lande - heraf gør 30 lande det gennem vores egne installatører og resten gennem omhyggeligt udvalgte kvalitetsinstallatører og -partnere. Det svarer til en installation hvert 44. minut. At have familieejerskab af KOMPAN i et partnerskab med vores top 60 ledere giver os mulighed for at tage de bedst mulige langsigtede beslutninger for vores brugere, kunder, partnere og ansatte for at udvikle og støtte de samfund, vi selv er en del af.

Se mere om, hvordan vi arbejder ved at klikke her.

KOMPAN_worldmap_2019.jpg

Brug for vejledning?

Vi har næsten 50 års erfaring, og vil være med dig hele vejen igennem projektet. 

 

1 Left section
2 Right section