Hvad skal der til for at lave verdens bedste legepladser? Hvad motiverer børn til at lege, blive og komme igen og igen? Hvilke design inspirerer børn til at lege og udvikle sig fysisk, social-emotionelt, kognitivt og kreativt? Dette er de vigtigste emner KOMPAN Play Institute beskæftiger sig med.
KOMPAN Play Institute er KOMPANs enhed af legespecialister, dedikeret til at udvikle, dokumentere og undersøge leg og legepladser. KOMPAN Play Institute har været en del af udviklingen og forskningen bag legeredskaber fra KOMPAN siden 1980'erne.
De vigtigste arbejdsområder for KOMPAN Play Institute er:
Leg ændrer sig med tiden og når livsstile ændres. Børn forbliver dog legeksperter i en konstant udviklende verden. Succesfulde designs inden for legepladser er baseret på børnenes input kombineret med indsigt i børns udvikling. Grundig forskning ved bl.a. omhyggeligt at lytte til og observere børn under leg, er hjørnestenen i KOMPANs innovationer inden for leg.
KOMPAN Play Institute publicerer løbende forskning om fordelene ved leg og børns udvikling. Dette ligger bag alle vores innovative redskaber. At dokumentere legeværdien og fordelene ved leg er KOMPAN Play Institutes største ekspertise. Forskningsenheden samarbejder med specielle designenheder internt i KOMPAN og tester prototyper med børn, der dokumenterer virkningerne af legeredskaberne inden de endeligt lanceres. Børnegodkendelse og specialdokumentation af legeværdi gennem designprocessen sikrer, at vores redskaber er testet for tiltrækningskraft, fastholdelse og legeværdi.
Jeanette Fich Jespersen
Head of KOMPAN Play Institute
M.A. of Nordic and Anglosaxon Philology, University and College teacher.
Suzanne Quinn
Manager, KOMPAN Play Institute
Phd. Early childhood learning, Senior lecturer.
Stine Magnussen
Project Manager, KOMPAN Play Institute
MSc. in Economics and Business Administration, University of Southern Denmark
Thea Toft Amholt
Phd. Student, KOMPAN Play Institute
MSc. in Psychology, University of Copenhagen